Benvolguts i benvolgudes.
Considere molt adequat penjar la intervenció de Vicent Pascual en l'acte de presentació de Cendres de Ternils, que com sabeu va tenir lloc el passat dia 14 a l'ermita de Sant Roc. I és que, a més de ser un expert en educació plurilingüe i ensenyament de llengües, o precisament per això, és també un autèntic "seductor de la paraula" tal com he escoltat a algú que el va definir d'aquesta forma tan bonica. Heus-la ací, doncs, la seua intervenció.
Benvolguts
amigues i
amics,
Sempre
és un
honor, i
un autèntic
plaer, presentar
el llibre
d’un
amic,
especialment si
este amic
és Vicent
Sanchis. Però
el plaer
és més
gran encara
si, com
és el
cas hui,
el presentador
està convençut
que té
a les
mans un
llibre important,
un llibre
que hauria
de ser
llegit amb
un profund
interés no
solament per
les persones
que van
conéixer i
patir la
postguerra,
i després
van viure
els esdeveniments
posteriors;
sinó més
encara pels
joves,
als quals
se’ls
ha negat
el coneixement
d’un
fragment de
la història
del seu
país que,
tanmateix, ha
condicionat les
seues vides
per a
sempre.
Possiblement
vos preguntareu:
per què
és tan
important
analitzar el
passat? Per
què és
crucial conéixer
els fets
i experiències
que marcaren
la vida
dels nostres
pares i
dels nostres
avis? No
fóra millor
oblidar un
passat ple
d’amargors
i pensar
només en
el present
i en
el futur?
Doncs
no. No
és una
bona estratègia.
Perquè som
molts els
que pensem
que és
aquell passat,
i són
aquells fets
i experiències,
els que
expliquen tant
la nostra
història més
recent com
el moment
angoixós que
estem vivint
actualment.
Tots
el qui
sou ací
presents,
persones
inquietes i
atentes a
la nostra
realitat actual,
no heu
deixat
d’advertir,
ben segurament,
el desconeixement
flagrant que
tenen les
generacions més
joves del
nostre passat
històric, ni
la deriva
conservadora de
la nostra
societat, ni
el menfotisme
general envers
la corrupció
dels polítics
o l’ànsia
desmesurada de
poder i
de riquesa
de les
elits en
el poder,
ni l’ambigüitat
respecte
a la
nostra llengua
i les
nostres arrels,
ni l’ambient
cultural
patèticament
pobre —amb
les honrosíssimes
excepcions de
rigor— que
presenten els
nostres pobles,
viles i
ciutats. I,
sobretot, la
resignació i
la falta
d’espenta
de les
nostres forces
vives per
afrontar els
problemes i
promoure un
canvi radical
en la
nostra societat.
I
quan vos
heu preguntat
per les
arrels d’esta
situació,
segurament heu
arribat com
jo a
la conclusió
que les
persones som
producte de
la nostra
història i
que,
per tant,
caldria buscar-ne
les causes
en els
esdeveniments i
circumstàncies
que van
marcar bona
part del
segle xx
a Espanya
i al
País Valencià:
és a
dir, la
guerra civil,
la dictadura
i una
tímida transició
que de
cap manera
va fer
trontollar les
estructures del
poder econòmic,
polític i
ideològic de
l’Espanya
franquista durant
la resta
del segle
XX.
Per
això és
important que
llegiu este
llibre, lectores
i lectors
grans,
madurs i
joves. Serà
tot un
descobriment. Com
en un
conjur màgic,
a través
de les
seues pàgines,
veureu com
pren vida
un poble
que ja
fa temps
que no
existeix,
però que
és creat
per la
màgia de
l’escriptura.
En este
escenari
fantàstic
observareu
com intenta
sobreviure un
poble atemorit
durant
els anys
durs de
la dictadura,
amb una
classe
treballadora
explotada
econòmicament i
reprimida
ideològicament,
uns moments
en què
es censura
qualsevol
manifestació
ideològica que
no siga
la del
règim i
s’aniquila
qualsevol
consciència
lingüística i
cultural pròpies,
i on
les úniques
manifestacions
populars permeses
són els
rituals socials
reelaborats dins
un marc
ranci,
conservador i
acrític, que
és el
que agrada
a les
noves autoritats
polítiques,
socials i
religioses.
També
hi trobaràs
les primeres
passes
democràtiques
durant la
transició,
i la
debilitat dels
seus
plantejaments,
provocats per
la nul·la
educació
política i
el baix
nivell cultural,
conseqüència
directa dels
anys foscos
de la
dictadura, la
pressió dels
poders fàctics
i la
por, una
por que
l’arribada
de la
democràcia no
va esborrar
mai del
tot del
cor dels
ternilencs.
De
segur que,
a molts
de vosaltres,
després d’haver
sentit de
què va
el tema
de la
novel·la, se
vos ha
encollit el
cor.
Rodeu
el cap
pensant que
no teniu
cap gana
de tornar
a passar,
ni que
siga llegint
un llibre,
per les
misèries de
la postguerra
ni les
baralles de
la transició.
I ací
és on
vos haureu
equivocat de
cap a
cap.
Perquè Cendres
de
Ternils
no és
un llibre
per a
patir, sinó
el llibre
possiblement més
divertit que
haureu llegit
en els
darrers anys.
És
cert que
no
era fàcil
escriure una
novel·la com
esta, sense
estalviar cap
detall i
sense decantar-se
descaradament per
cap dels
bàndols en
què estava
dividit Ternils.
Cal dir,
tanmateix, que
Vicent Sanchis
mai no
amaga el
seu tarannà
progressista i
liberal,
tot i
que intenta
dissimular-lo
atribuint la
narració dels
fets a
Llibertat Martí,
filla d’una
família
d’esquerres.
Des d’esta
presa de
posició, Vicent
Sanchis,
demostrant la
seua categoria
com a
escriptor,
desplega tota
una sèrie
de recursos
narratius que
converteixen la
novel·la en
una autèntica
delícia.
En
primer lloc
construeix un
relat no
lineal. No
hi ha
una única
història que
comença i
que s’acaba.
Tampoc té
uns protagonistes
preferits i
una colla
de secundaris
que els
acompanyen.
És un
relat dels
que anomenem
corals,
en el
qual apareixen
molts
personatges, tots
diferents i
tots igualment
valuosos, que
en conjunt
donen idea
de la
diversitat de
situacions
econòmiques,
idees polítiques,
caràcters,
pensaments, i
maneres de
ser i
actuar dels
habitants de
Ternils.
I
no és
una narració
lineal, perquè
Vicent Sanchis,
amb molta
habilitat
tècnica, va
elaborant escenes
independents,
amb diferents
protagonistes, a
través de
les quals
va desenvolupant
la narració.
Estes escenes
tenen com
a eix
central fets
polítics,
festes i
els succeïts
habituals
en un
poble agrícola
com Ternils,
on els
protagonistes són
pràcticament
sempre ciutadans
ternilencs. I
estes escenes
van articulant-se
com els
esclavons d’una
cadena que
s’estén
des de
la postguerra
fins a
la pantanada.
Alhora, mentre
es va
explicant la
història de
Ternils,
indirectament,
com si
pel fons
anara passant
un decorat
més general,
anem coneixent
també els
esdeveniments
que estan
succeint i
els canvis
que s’estan
operant en
cada moment
a nivell
de l’estat.
Ara
els hauré
d’explicar
per què
els he
dit que
Cendres
de
Ternils
és un
llibre divertit.
En primer
lloc perquè
Vicent Sanchis
construeix
personatges
creïbles,
entranyables, de
manera que
fins i
tot els
més
desagradables són
vistos amb
tendresa i
comprensió per
part de
l’escriptor.
I en
segon lloc,
perquè les
situacions en
què els
col·loca, fins
i tot
les més
tràgiques,
com és
ara el
moment de
la mort,
són descrites
des d’aquell
punt de
vista tan
nostre que
adopten les
contalles, on
els valencians
ens riem,
com sol
dir-se, del
porc i
de la
cansalada.
Per
tal que
vegeu per
on van
els tirs,
vos contaré
un fragment
de l’escena
en què
Eleuteri Sarrió,
de malnom
Fanecades,
s’està
morint.
Eleuteri
Sarrió,
que
havia
volgut
ser
el
primer
alcalde
de
Ternils,
en
el
llit
de
mort
li
diu
a
la
seua
dona,
a
la
qual
havia
fet
patir
d’allò
més,
encara
que
ella
s’ho
havia
agafat
com
una
màrtir:
—Regineta...
si
em
mor...
ja
ens
veurem
en
l’altra
vida.
I
segons
conten
algunes
llengües
baladrones,
la
tia
Regineta
li
va
contestar,
encara
amb
certa
por,
no
fóra
que
reviscolara
d’un
bell
en
sec
el
moribund
i
li
amollara
una
última
bufetada:
—Home,
Luteri...
allí...
també?
El
que més
els sorprendrà
de la
novel·la,
sens dubte,
és la
qualitat del
llenguatge amb
què està
escrita. I
no em
referisc a
l’habilitat
innata de
Vicent Sanchis
per a
contar els
fets, ni
a la
seua gràcia
per a
contar-los des
d’un
punt de
vista divertit
i punxeta,
ni tampoc
a la
seua agudesa
i inventiva
a l’hora
de crear
imatges de
doble sentit.
En
això de
la sornegueria
i de
les imatges
de doble
sentit, Vicent
Sanchis és
un mestre.
Fixeu-vos, si
no, en
la manera
tan enginyosa
que té
d’anomenar
els dos
bàndols
principals
omnipresents al
llarg de
la història
de Ternils:
l’un,
l’esquerrà,
l’anomena
amb el
nom tradicional
del braç
treballador;
l’altre,
el dretà,
no tenint
un nom
a mà
per a
posar-li,
tira pel
dret i
l’anomena
del
braç
en
alt.
I així
tot queda
ben clar.
El
mateix passa
amb els
malnoms que
figuren a
la novel·la.
Pràcticament
tots els
ternilencs en
tenen un.
Jo no
sé d’on
els ha
tret, però
cada malnom
defineix
exactament, amb
un sol
traç, el
personatge que
el porta.
Penseu si
no vos
feu una
idea del
personatge
simplement
llegint que
es tracta
d’Hilari
Rius Tunomanes,
Llibertat Martí
la
Figaferro
o el
que ja
hem anomenat
Eleuteri Sarrió
Fanecades.
I
continuant
amb el
llenguatge, el
que a
mi m’agradaria
emfatitzar, però,
de l’escriptura
de Vicent
Sanchis,
és aquella
capacitat que
té per
a aconseguir
un text
de lectura
fàcil i
entenedora per
a tot
tipus de
lector. És
cert que
molta gent
creu que
llegir en
valencià és
difícil.
Argumenten que
per a
les generacions
que no
han anat
a l’escola
en valencià
el llenguatge
literari els
resulta una
mica complicat.
Esta afirmació,
tanmateix, no
és aplicable
a la
novel·la que
hui presentem.
Precisament en
este punt
és on
radica, per
a mi,
un dels
màxims valors
del llibre.
Perquè Vicent
Sanchis ha
sigut capaç
d’aconseguir
la màxima
qualitat
literària
utilitzant sempre
que pot
el riquíssim
lèxic
tradicional que
encara resulta
familiar per
als
valencianoparlants
de més
edat.
Un llenguatge
autèntic,
popular i
genuí que
dóna un
sabor especial
a Cendres
de
Ternils.
Arribats
ací, tampoc
m’agradaria
que vos
formàreu una
opinió
equivocada de
la novel·la
per culpa
meua. Perquè
Cendres
de
Ternils
no solament
vos farà
riure. I
és que
Vicent Sanchis,
en cada
una de
les escenes,
fins i
tot en
les més
còmiques, deixa
caure sempre
una càrrega
de profunditat.
Una càrrega
de profunditat
que, després
del somriure
inicial, ens
obliga a
pensar, a
reflexionar, a
comparar el
que llegim
amb la
realitat present
que coneixem,
i a
descobrir,
darrere
l’anècdota
més divertida,
les grandeses
i misèries
de la
naturalesa
humana.
En
dos moments,
fins i
tot, Vicent
Sanchis es
posa realment
seriós i
la narració
adopta un
to especialment
fosc: l’un
al començament
de la
novel·la, quan
descriu els
moments més
durs de
la repressió
franquista;
l’altre
al final,
quan Ternils
deixa d’existir
després de
la pantanada.
Si
llegiu Cendres
de
Ternils
—com vos
aconselle i
espere—,
el final
vos deixarà
potser un
regust amarg
a la
boca, perquè
en arribar
a este
punt advertireu
—si no
ho havíeu
advertit ja—,
que no
esteu llegint
només la
història de
Ternils,
sinó també
la història
del nostre
País Valencià.
I quan
la riuada
del Xúquer
faça
desaparéixer el
conjur i
de Ternils
ja només
en queden
les cendres,
potser traureu
per al
País Valencià
les doloroses
conclusions que
Vicent Sanchis
—per boca
de la
narradora
Llibertat Martí—
trau per
a Ternils:
que un
poble que
per falta
d’espenta
abandona les
seues arrels
i el
seu patrimoni
lingüístic i
cultural, un
poble que
no es
capaç de
lluitar contra
l’opressió
dels poderosos,
un poble
al qual
li costa
adequar-se a
les noves
exigències d’un
món en
constant
evolució, i
un poble
que no és capaç
de construir
un projecte
polític comú
per al
futur dels
seus fills
no té
capacitat per
a sobreviure
i està
destinat a
diluir-se, com
Ternils, en
els pobles
del costat.
Moltes
gràcies.
Vicent
Pascual
Bona decisió, Vicent, la de reproduir ací el parlament de Vicent Pascual. "Seductor de la paraula": quin luxe de qualificatiu! T'he de reconèixer que el dia de la presentació, en aquell lloc a mitjan camí entre la realitat i la ficció, misteriós i venerable al mateix temps, el discurs de Vicent em va impactar d'una manera especial.
ResponEliminaAh, i a banda d'això: moltes gràcies per permetre que les teues Notes de l'exili i la nostra Burrera Comprimida es donen la mà. Salut!
Moltes gràcies a tu, Maria Josep. I com sou les poetesses, que t'has fixat de seguida en la definició tan bonica de Vicent Pascual. No debades és autor, entre moltes altres obres, d'un diccionari Tabarca. De manera que ell, tot i no ser poeta (que jo sàpiga) coneix i té un domini del vocabulari de les belles paraules, o siga, a més a més de les corrents i habituals d'ús quotidià, aquelles que ben conjuminades ens impel·leixen a endinsar-nos en qualsevol de les seus obres de narrativa. I ja posats, mira, ací et pose l'inici de la seua novel·la L'últim guerrer.
ResponElimina"La barca lliscava suaument, apartant al seu pas rames esquinçades i fulles mortes, per damunt l'aigua llefiscosa de l'aiguamoll. El silenci era opressiu, i només de tant en tant, el xiscle agut d'algun ocell nocturn, amagat dins la volta espessa que formaven les copes dels arbres, trencava la solitud d'aquells paratges..."
Així que, efectivament, Vicent Pascual és un seductor de la paraula.