dijous, 19 de gener del 2023

Alcover, collidor de paraules, al CEIP Vicente Blasco Ibáñez (Rafelguaraf)

 

Joan Cortés, explicant el quadern de treball per a Primària

A finals de novembre passat vaig tindre el plaer d’estar en una classe del CEIP Vicente Blasco Ibáñez, de Rafelguaraf, amb ocasió de la presentació d’un quadern de treball titulat Alcover, collidor de paraules, adaptat per a Primària, Secundària i Batxillerat, quadern o projecte educatiu dels professors Joan Cortés i Josep Daniel Climent. Una vegada acabada la classe, Joan em va facilitar un exemplar que vaig llegir després. I la veritat és que ho vaig trobar molt interessant, perquè jo, que no estic en el món de l'ensenyament, he pogut veure com, a partir de la recerca històrica, és que s’ha pogut dur a terme un projecte educatiu per a la seua aplicació didàctica.

La qüestió és que, en acabant, vaig esmorzar amb Joan Cortés, que havia fet la presentació, i parlant amb ell em vaig assabentar que de la visita de mossén Alcover a Rafelguaraf –una de les primeres que va dur a terme l’insigne lingüista–, no se sap amb quines persones va parlar per a fer els seus estudis lingüístics.

La família que vivia a l'hort de la Senyoria en 1884

Doncs bé, a aquest darrer respecte, ara i ací vull aportar una dada puntual. I és que, l'altre dia, regirant entre la paperassa de què dispose procedent de l’Arxiu Municipal de Rafelguaraf, he trobat una família que vivia a l’hort de la Senyoria en 1884, que pense que serien els hortolans. Família que estava formada per Joaquim Ordiñana Hernandis i Emilia Sanchis Casanova –ambdós de l’Énova, on va nàixer la filla major. Matrimoni que en aquell any tenien cinc filles: Emilia, Màxima, Matilde, Virginia i M.ª Teresa, amb 8, 6, 4, 2 anys i un mes d’edat, respectivament. Per tant, dèsset anys després –en 1901– quasi que amb tota seguretat mossén Alcover va parlar, si més no, amb Joaquím Ordiñana i Emilia Sanchis, però potser també amb alguna de les filles, si és que no havien canviat de residència. Per cert, Joaquím Ordiñana Hernandis va ser alcalde pedani del Tossalet en 1912 i entre 1916-1920.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada