dissabte, 22 de desembre del 2012

Cendres de Ternils en Un país de llibre


 

Segons que venia publicat al Vilaweb el passat 23 de novembre: “Fer conèixer les novetats editorials del País Valencià i promoure-les és el propòsit de la iniciativa conjunta de l'Associació d'Editors del País Valencià i del Gremi de Llibrers de València, amb el patrocini de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua. La iniciativa s'ha traduït en un programa setmanal de televisió, 'Un país de llibre', que es publica cada divendres a VilaWeb TV, a Levante TV, Informació TV i Comarcal TV. El programa, de vint minuts, realitzat per Barret Films i presentat per Eugeni Alemany, presenta a cada capítol un llibre en col·loqui amb l'autor.”
Amb tota sinceritat vos dic que quan vaig veure el primer programa, de primeres vaig pensar: "Mira que si a mi em digueren..." Però no, ho vaig descartar de seguida pensant en la quantitat de programes que sembla que van a fer (uns 13, inicialment, he llegit en algun lloc), i tenint en compte que hi ha moltes escriptores i escriptors valencians amb un gran prestigi com per esperar que em tocara a mi. Però... mira per on, que el dia 13 de desembre em telefona l'editora i em diu tot just el contrari. Així que, ací teniu una crònica breu del que ha passat.
Dijous 20 de desembre he tingut el plaer que l'equip de gravació del programa “Un país de llibre” em dedicaren tot un dia, interessats per la meua novel·la Cendres de Ternils. La gravació va començar a l'estudi que tinc a la casa dels meus pares, a Rafelguaraf, va continuar a l'ermita de Sant Roc de Ternils, i de nou a Rafelguaraf, per gravar unes escenes a la plaça de l'Església, a la cantonada de l'ajuntament i a la plaça del mateix nom asseguts a la vora de la font. Per la vesprada, ja a València, a la llibreria Tirant lo Blanc del carrer Ramón Llull, 31, continuàrem la gravació amb l'encontre d'un lector: el meu estimat amic i company de lletres carcaixentí Robert Cortell, que després d'uns comentaris ens intercanviàrem uns llibres de regal. Robert m'ha regalat un llibre del també amic (dels més reeixits escriptors en la nostra llengua en relats curts) Rafa Gomar, de Gandia, Exercicis respiratoris. Per la meua part li he regalat a Robert el fins ara inèdit Premi Ausiàs March 1966, L'inventari clement, de Gandia, de Vicent Andrés Estellés; una petita joia editada a cura de Maria Josep Escrivà i Josep Lluís Roig.
Òbviament, a Rafelguaraf es va armar una xicoteta moguda. I encara com que molta gent estava a eixes hores dinant. És normal, hi ha persones, i conste que dic persones, que en veure una càmera de la tele o un caràcter foraster volen clavar el nas pel mig o es queden encuriosits com a mínim... Només està a punt de succeir un petit incident pels comentaris del clàssic espontani que no porta bé la quantitat d'alcohol que s'ha empassat, quan potser encara no haurà dinat tan sols. En fi, em sembla que si haguera sigut al mateix Ternils els seus habitants hagueren reaccionat més o menys per l'estil. A més a més, ens pilla entremig de la gravació un dels bans que es fan a Rafelguaraf i el guionista arriba a dir "açò és ternilenc total". Sí, en efecte, que m'ho diguen a mi. Bé, el cas és que jo m'ho vaig passar molt bé, i al remat la cosa va resultar molt més fàcil i divertida del que em pensava. Gràcies, tot s'ha de dir, al magnífic equip de professionals de Barret Films, i al presentador del programa, eixe "peassso" d'artista valencià (i de Sueca!) Eugeni Alemany, que amb els seus bons consells i ànims que em dóna en tot moment ho feren tot molt senzill. Llarga vida al programa Un país de llibre.



L'equip de Barret Films i uns pocs incondicionals per raons òbvies (Empar, Vicent i Esther. La meua Flàvia no va poder vindre per raons de treball)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada